Wie, Wat, Waarom en Hoe

Docentencoaching

Voor een docentencoaching heb ik een simpel vragen kader gemaakt, ik heb het gekoppeld aan een casus. Als je deze vragen volgt kan je jezelf helpen in je didactische vaardigheden.

De neiging die veel primair docenten hebben merk ik in mijn praktijk is om antwoorden te krijgen op de ‘hoe’ vraag.  Ik noem dit het Pinterest leitmotiv. Ze willen een les of oefening die ze 1 op 1  door kan geven aan hun klas. Wanneer er één element echter anders loopt dan ontstaat er een probleem. de docent moet improviseren en in het beste geval wordt er terug gevallen op iets wat de docent al eerder gedaan heeft en in het slechtste geval wordt de les gestaakt (en de oefening gediskwalificeerd).

Voor een coachingstraject wil een docente uit het primair onderwijs, laten we haar ‘Wil’ noemen een theaterles geven aan haar klas.  Wil, wil graag leren en staat open voor coaching dus de beginsituatie is goed. Eerst gaan stellen we een aantal ‘simpele’ vragen die we vervolgens verder gaan verdiepen.

 

Wie?

Aan wie wil Wil lesgeven?

Wat kenmerkt deze leeftijdsgroep?

Wat kenmerkt deze klas. Wat is de dynamiek?

Als Wil dit helder heeft kan ze inschatten, welke oefeningen wel gaan werken en niet.  Ze heeft helder voor wie ze het doen, wat haar publiek is.

 

Wat?

Wat voor les wil je geven?  Wat voor les binnen die categorie?

Wat is je lesdoel? Wat wil jij je leerlingen zien doen?

Hier komt wat zelfstudie kijken. Wil al zich moeten gaan verdiepen in de vakkennis. ‘Een theaterles’ is niet voldoende, dit is veel te breed. Kennismaking met theater is ook te breed, kennismaken met welk onderdeel dan? Hulpvragen kunnen zijn:”wat heb je eerder gezien”wat zou je dan bij je leerlingen willen zien”. Het kan zijn dat Wil hier in vast loopt, dat geeft niet, we kunnen het parkeren, na het beantwoorden van de volgende vraag wordt dit makkelijker.

 

Waarom?

Waarom wil je deze les geven?

Waarom wil jij deze les geven?

We pakken Wil weer even op waar ze gebleven is. ‘Ja wat wil ik eigenlijk’?  Waarom wil Wil deze les geven? En waarom wil juist Wil deze les geven?  Als Wil deze vragen voor zichzelf beantwoord heeft wordt het voor haar eenvoudiger om de Wat vragen te beantwoorden. Daarnaast beïnvloed het waarom de mate waarin de boodschap die Wil heeft als ze voor de klas staat Congruent over komt haar lichaamstaal en spraaktoon zeggen hetzelfde als haar woordelijke inhoud). Als je niet helder hebt waarom je een les wil geven is het gevaar groot dat je onbedoeld incongruente signalen afgeeft. 

 

Hoe

Hoe wil je les gaan geven?

Hoe wil je dat de leerlingen reageren?

Hoe zorg je dat, dat wat je wilt overbrengen congruent is met dat wat je lijf zegt?

Hoe ga je checken of dat wat je bij je leerlingen wilt zien ook door hen zo ervaren wordt?

Hier gaat het coachen wat over in trainen. Ik ga Wil verschillende technieken etc aanreiken om bijvoorbeeld inzicht te krijgen in haar non verbale voorkomen in een bepaalde situatie (bijvoorbeeld door video observatie) of technieken om haar beweging te duiden en aan te passen. 

 

Deze zelfde vragen kan je , jezelf ook stellen als je een training, een presentatie of een lastig gesprek voorbereid.

Hulp nodig?

Neem dan even contact met met op